A fejlesztés eredményeként a Balaton Dock Kft. és az Előny Kft. által alakított konzorcium egy olyan komplex megoldást fejlesztett ki a hajóközlekedés számára, amely megbízhatóan segíti a hajósok kikötőben történő közlekedését és biztonságos beállásukat a számukra kijelölt kikötői helyre, valamint eddig nem létező nagyságú és egyedi műszaki megoldásokat felvonultató ágpontonok tervezését, engedélyeztetését és prototípusaik legyártását is megvalósította. A navigációs rendszer és az új ágpontonok a Balaton Dock Kft. alsóörsi és a balatonfenyvesi kikötőiben kerültek bevezetésre. A projekt a Széchenyi 2020 program támogatásával valósult meg.
A projekt alapvető céljai és ezek rövid indoklása:
1. még nem létező nagyságú (7-9-12 m) és gyűrődő zónával felszerelt kikötői ágpontonok (ún. fingerek) megtervezése, legyártása, helyszíni tesztelése és hatósági engedélyeztetése
A balatoni kikötői kapacitások kezdenek elégtelenek lenni az igényekhez képest, és a kikötők is egyre nagyobbak leszek. Az optimális helykihasználás és a hajóvezetők láthatóan egyre alacsonyabb gyakorlottsága miatt hosszabb, de biztonságosabb fingerek szükségesek. A projektben kifejlesztett méretek és biztonsági elemek kombinációja még nem létezett, így hatósági engedéllyel sem rendelkezett ilyen komplex műszaki megoldás. Az újfajta biztonsági elemek a hajósok gyakorlatlansága miatt merült fel igényként: a projektben fejlesztett navigációs rendszer nem lehet automata, tehát továbbra is az emberi tényező irányít, az új fingerek biztonsági rendszere emiatt kellő védelmet kell nyújtson az esetleges ütközések ellen
2. kikötői dokkolást segítő navigációs és informatikai rendszer (szoftver és hardver összessége) kifejlesztése, tesztelése és üzembe helyezése
A hajóvezetők láthatóan egyre alacsonyabb gyakorlottsági foka miatt szükséges számukra olyan asszisztencia szolgáltatás biztosítása, aminek segítségével a gyakorlatlanság minél nagyobb fokban áthidalhatóvá válik a kikötői- üzembiztonság és a vízi közlekedés biztonsága érdekében. Szenzorokkal és szoftverrel támogatott kikötői finom-navigációra képes IT-rendszer a piacon eddig nem volt elérhető. Ezzel együtt a rendszer nem veszi át az irányítást a hajóvezetőtől, csak segíti annak manőverezését.
3. úszólabor beszerzése és kialakítása, elhelyezése
A konzorcium által alkalmazott munkavállalók és a megbízottak által ellátandó KFI-feladatok egyik helyszínéül szolgáló létesítmény került megvásárlásra és felszerelésre.
4. munkavállalóként és megbízási szerződéssel történő foglalkoztatás KFI-tevékenység céljából
A projektben összesen 2 felsőfokú végzettségű szakértő, és további, összesen 28 fő, több-kevesebb ideig foglalkoztatott, középfokú végzettséggel rendelkező munkatárs került alkalmazásra. Utóbbiak nem a projekt teljes időtartama alatt, hanem annak egyes részfeladatai során kerültek időlegesen alkalmazásra.
- a balatonfenyvesi úszólaborba a szükséges és elégséges felszerelések megvásárlása, ill. az alsóörsi irodai tevékenység kiszolgálásához szükséges beszerzések, és egyéb költségek
A projekt lényegesebb ismérvei:
projekt azonosító: |
GINOP-2.1.1-15-2015-00278 |
projekt címe: |
Innovatív kikötői navigációs/információs rendszer és gyűrődő zónás, rugalmas- csillapított finger fejlesztése a biztonságos kikötői dokkolás érdekében |
konzorciumvezető: |
Balaton Dock Kft. |
konzorciumi tag: |
Előny Kft. |
megvalósítási helyszínek: |
Alsóörs 878/3 hrsz – kikötő Balatonfenyves 1229 hrsz – kikötő Balaton |
projekt fizikai megkezdése: |
2017. március 27. |
projekt fizikai befejezése: |
2020. szeptember 30. |
elszámolható összköltség: |
595.383.820 Ft |
elnyert támogatás felső határa: |
364.278.674 Ft |